Sommar, sol och sömn

Ljusa kvällar, lite väl varmt i sovrummet, grannarna har party i trädgården och morgonsolen rakt i ansiktet – hur sover vi egentligen på sommaren? Att ha mörkt och svalt i sovrummet är en vanlig rekommendation för att undvika att drabbas av sömnstörningar. Innebär då de ljusa kvällarna och den tidiga soluppgången att fler personer drabbas av sömnstörningar på sommaren? Även om det finns relativt lite forskning om hur sommaren påverkar sömnen tyder de flesta undersökningarna på att förekomsten av insomni – det vill säga problem att somna och att du ofta vaknar under sömnen – inte ökar under sommaren. Däremot verkar det som att många sover lite mindre på sommaren. Den kortare sömnlängden beror på att dagsljuset trycker ned hormonet melatonin som har stor betydelsen för upplevelsen av trötthet och när vi tycker att det är dags att lägga sig och sova. Ljuset på morgonen och kvällen varvar upp hjärnan och gör att vi klarar oss med mindre sömn utan att drabbas av allvarlig trötthet och tillnickningar på dagtid. Om du ändå upplever att sömnen störs under sommaren ska du tänka på att mörklägga ordentligt i sovrummet (eller att ha en ögonmask när du sover), ha en fläkt eller luftkonditionering i sovrummet, samt använda öronproppar när det är för bullrigt i sovrummet. Blir nattsömnen alltför kort kan du komplettera med en tupplur på eftermiddagen. Tänk också på att inte vända på dygnet under sommaren – ett förskjutet sovmönster kan leda till sömnstörningar när du börjar arbeta eller studera efter semestern.