Melatonin i massor

Det märks att det mörknar så här års. På flera sätt, plötsligt måste lampor tändas på morgonen och redan tidigt på kvällen, uppvaknandet ur nattsömnen känns trögare då den ljusa morgonen uteblir. Min dotter säger att dagen liksom aldrig sätter igång ordentligt. Detta går att förklara när vi tänker på biologin. Dagsljuset på morgonen avbryter nattens produktion av mörkerhormonet melatonin. Melatonin gör oss sömniga, signalerar till hjärnan och kroppen att det är mörkt och vi bör inte lämna den inaktiva fasen på dygnsklockan. Morgonljuset ställer in dygnsklockan på väckning. Det är därför jag har en ljusterapilampa på mitt skrivbord, jag tänder den några timmar på förmiddagen så min dag äntligen kan börja.

Det är inte bara jag och min dotter som känner tröghet nu. Det står klart att vi i Sverige påverkas av mörkret, ungefär hälften rapporterar att vintermånaderna ger mer trötthet, att vi lider av att få mindre energi och att vårt humör försämras. Vi lägger oss senare på vintern och stiger upp senare, ett tecken på att dygnsklockan kommit ur fas. Graden av besvär verkar samvariera med hur mycket vi vistas utomhus i dagsljus. Får vi inte dagsljus under arbetsdagarna hjälper det med att få mer dagsljus på helg och lediga dagar.

Jag inser att cykellyset måste fixas, även present till min dotter som fyller år. Kanske är det en soluppgångssimulator hon behöver….