NORMAL SÖMN & ÅTERHÄMTNINGSSÖMN

Hur ser en normal sömn ut? En del av svaret på den frågan ser du på bilden längst ned på sidan. Den blå, heldragna linjen illustrerar en normal, god nattsömn hos en vuxen person. Efter att vi somnat sover vi allt djupare tills vi hamnar i djupsömn. Efter en stunds djupsömn blir sen sömnen ytlig igen och REM-sömnen tar över (det är under REM-sömnen vi drömmer som mest intensivt). Under natten sover vi sedan omväxlande djupt och ytligt i så kallade sömncykler som är ungefär 1,5 timme långa. Det är normalt att vakna några sekunder eller minuter i anslutning till att varje sömncykel avslutats. Det innebär att det är normalt att vakna 4-6 ggr per natt. Men ofta minns vi inte dessa korta uppvaknanden.

Efter cirka fyra timmar sömn har vi ofta återställt det mesta av vårt behov av djupsömn. Under andra halvan av sömnen ökar istället medeldjup sömn och drömsömnen. Kanske minns du inte mycket av dina drömmar? Det är helt normalt. För att vi ska minnas en dröm krävs det att vi tänker aktivt på den, att vi berättar om den eller skriver ned den. Annars suddas minnet fort ut.

Om vi har sovit väldigt lite en natt kan vi ta igen en del av det vi förlorat genom att sömnen ändrar kvalitet natten efter. Jämför du de två figurerna i bilden kan du se att vi sover nästan dubbelt så mycket djupsömn under åter­hämt­nings­­sömnen (den röda streckade linjen). Det är alltså inte alltid sömnlängden som är det viktiga när man värderar sin sömn, utan sömnkvaliteten. Det här visar också att vårt sömnsystem är fantastiskt flexibelt; sömnen anpassar sig efter vårt sömnbehov varje natt. Ibland kan däremot återhämtnings­sömnen låta vänta på sig, och kommer först efter ett par eller flera sämre nätter i rad.

rem